BUTELKA – dobry wynalazek czy szkodliwy zastępnik piersi? Wraz z gabinetem ERKA sprawdzamy: Czy psycholog i logopeda zdanie wspólne ma na temat?

wyprawka do przedszkola
Wyprawka do przedszkola
15 sierpnia 2017
16 pytań, które może zadać dziecko na cmentarzu
31 października 2017

BUTELKA – dobry wynalazek czy szkodliwy zastępnik piersi? Wraz z gabinetem ERKA sprawdzamy: Czy psycholog i logopeda zdanie wspólne ma na temat?

karmienie butelką czy piersią

Jednym z podstawowych punktów w wyprawce dla noworodka jest butelka. Bardzo często dostaje się nawet małe butelki różnych producentów w ramach upominków w szkołach rodzenia.

 

Czy rzeczywiście butelka jest niezbędnym, dobrym wynalazkiem, czy wręcz przeciwnie – nigdy nie dorówna piersi, a jej stosowanie może mieć poważne konsekwencje dla rozwoju dziecka?

Nie ulega wątpliwościom, że najbardziej naturalnym sposobem karmienia niemowląt jest karmienie piersią. Dzieci doskonale ćwiczą swoje narządy artykulacyjne podczas ssania piersi, nawiązuje się bliska relacja z mamą, a pokarm – zarówno pod względem konsystencji jak i właściwości dopasowuje się do indywidualnych potrzeb dziecka.

 

Co jednak w sytuacji, gdy dziecko nie chce/ nie potrafi ssać z piersi lub mama nie chce lub nie może karmić piersią?

Na pewno w takiej sytuacji warto skorzystać z porady doradcy laktacyjnego jeśli trudność leży po stronie dziecka i dobrego psychologa, jeśli niemożność karmienia wynika ze strony mamy, jej stresu czy trudności w odnalezieniu się w nowej roli. Warto poprosić o taką pomoc od razu gdy tylko zaobserwuje się problem – nawet gdy dziecko ma tylko kilka dni! Zdarza się, że wystarczy wyłącznie jedna wizyta doradcy by zaobserwować z czego wynikają trudności i znaleźć na nie rozwiązanie.

 

Czasami rozwiązaniem problemu jest przejście na karmienie butelką – tymczasowo lub na stałe.

Trzeba jednak przyznać, że jest to znacznie trudniejszy sposób karmienia dzieci, wymagający od mamy większego nakładu pracy, umiejętności obserwacji potrzeb własnego dziecka i odpowiedniego reagowania na te potrzeby. To wszystko co w ciele kobiety dzieje się samoczynnie, jak dopasowanie ilości i jakości pokarmu do potrzeb dziecka, zapewnienie odpowiedniej temperatury pokarmu, czy posiadanie gotowego pokarmu zawsze przy sobie – przy karmieniu butelką leży po stronie osoby karmiącej.

Ogromny szacunek należy się więc mamom, które z różnych przyczyn nie mogą karmić piersią i dają radę adekwatnie odpowiadać na potrzeby swoich dzieci za pomocą karmienia butelką.

 

A jaki rodzaj butelki wybrać?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każde dziecko, tak jak i osoba dorosła ma swoje własne preferencje. Każdy z nas ma swój ulubiony kubek/szklankę/filiżankę, z której pije się nam najlepiej. Czasami mamy ulubione naczynie do różnego rodzaju napojów np. biały kubek do mleka, szklanka do herbaty a filiżanka do kawy. Z butelką u dzieci jest dokładnie tak samo.

Dziecko z małą buźką, będzie wolało smoczek wąski, innemu zaś łatwiej będzie prawidłowo oprzeć wargi na smoczku szerokim. Dziecku męczliwemu łatwiej będzie pić ze smoczka miękkiego, a dziecku, które ma słabe czucie własnego ciała wewnątrz jamy ustnej będzie pasował smoczek twardszy. Niektórym zaokrąglony na końcu smoczek może prowokować odruch wymiotny, zaś innym smoczek z dziurką na czubku może powodować uczucie zalewania pokarmem.

 

Przy wyborze butelki nie jest ważne to jaka firma wyprodukowała, czy z jakiej butelki dobrze korzystało się dziecku znajomych.

Najważniejsze jest to, by dla danego dziecka jedzenie z butelki było BEZPIECZNE, SKUTECZNE i PRZYJEMNE.

 

Bez względu na to czy dziecko jest karmione piersią czy z butelki – powinno mieć zapewnioną możliwość bezpiecznego, wygodnego najadania się.

Jeśli jako rodzice macie wątpliwości czy odpowiednio dobraliście butelkę do potrzeb dziecka:

  • gdy dziecko je z piersi lub z butelki zbyt długo;
  • męczy się;
  • ma dziwnie ułożone wargi;
  • wydaje podczas jedzenia dźwięki ciamkania, mlaskania;
  • krztusi się;
  • płacze; – zgłoście się na konsultację do dobrego logopedy.

 

Tylko spokojne i najedzone dziecko będzie mogło w pełni skupić się na rozwoju ruchowym, poznawczym i społecznym.

 

Joanna Sitarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *