Czy taki smoczek straszny, jak go malują? Wraz z gabinetem ERKA sprawdzamy: Czy psycholog i logopeda zdanie wspólne ma na temat?

16 pytań, które może zadać dziecko na cmentarzu
31 października 2017
Zatrzymaj się, by poczuć magię świąt – WYZWANIE na FB
2 grudnia 2017

Czy taki smoczek straszny, jak go malują? Wraz z gabinetem ERKA sprawdzamy: Czy psycholog i logopeda zdanie wspólne ma na temat?

Dziecko ze smoczkiem w buzi, dlaczego i jak długo?

Dzisiaj zdanie logopedy z Gabinetu ERKA

Drodzy rodzice,

podczas prowadzenia konsultacji i wywiadów logopedycznych bardzo często spotykam się z tym, że przychodzący rodzice,  bojąc się krytyki z mojej strony, nie przyznają się do tego, że podają dziecku smoczek uspokajacz. Panuje przekonanie, że logopeda uważa smoczek jako coś, co powoduje wady zgryzu, seplenienie międzyzębowe i opóźnia rozwój mowy.

Ale czy rzeczywiście smoczek jest według logopedy taki straszny? Czy rodzice słusznie obawiają się krytyki?

Jak w wielu przypadkach, tak i w przypadku smoczka uspokajacza nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. Są dzieci, którym smoczek pomoże, są takie którym zaszkodzi albo takie, na które smoczek nie będzie miał większego wpływu. Zdarzają się przypadki dzieci, które do 6 r.ż. korzystają z uspokajacza i mają piękny zgryz i prawidłowy rozwój mowy, są także dzieci, które ze smoczka nie korzystały, a mają nieprawidłowy zgryz i opóźniony rozwój mowy.

 

Do której grupy będą należeć nasze dzieci?

 

Warto poprosić logopedę by monitorował stan jamy ustnej i postępy w rozwoju mowy.

 

Kiedy smoczek może się przydać?

  • Jeśli dziecko ma trudności ze ssaniem – nie potrafi ssać piersi, ma słabą siłę ssania, szybko męczy się podczas ssania.
  • Jeśli dziecko ma bardzo silny odruch ssania i dla uspokojenia się ssałoby mamę cały dzień – warto w takim wypadku wprowadzić smoczek by dziecko nauczyło się różnicować ssanie odżywcze i nie służące nasyceniu.
  • Jeśli dziecko słabo pionizuje (unosi) język – odpowiedni kształt smoczka pokieruje język do podniebienia.
  • Jeśli dziecko ssie kciuka/piąstkę/wargę – przejście na ssanie smoczka ułatwi drogę przekształcania odruchu ssania w odruch gryzienia – bardzo potrzebny rozwojowo do tego, by dziecko nauczyło się bezpiecznie gryźć pokarmy.

 

Na co należy uważać?

  • Aby dobrze dopasować kształt smoczka do potrzeb dziecka.

    Wbrew temu, co eksponują producenci i sprzedawcy, przy wyborze smoczka powinniśmy kierować się tą częścią smoczka, która znajdować ma się w jamie ustnej, nie zaś tą widoczną dla otoczenia. Każdy kształt smoczka ma swoje plusy i minusy – dobry logopeda podpowie, który smoczek będzie dla danego dziecka najlepszy.

  • By nie podawać smoczka bez wyraźnej potrzeby dziecka,

    np. gdy w ciągu dnia jest aktywne lub w nocy gdy spokojnie śpi.

 

Przebywanie ze smoczkiem w buzi podczas zabawy i innych aktywności może skutkować ciągłą potrzebą posiadania czegoś w buzi i np. późniejszym podjadaniem, utrudnia także ekspresję słowną.

 

Rodzice, jeśli traficie do mądrego logopedy, to z pewnością nie zostaniecie skrytykowani!

 

Porozmawiajcie jednak z logopedą o tym:

  • W jakich sytuacjach dziecko korzysta ze smoczka?
  • Czy kształt jest dopasowany do potrzeb dziecka?
  • Czy widoczne są zmiany w budowie jamy ustnej po stosowaniu uspokajacza?
  • Czy rozwój mowy postępuje prawidłowo?
  • Kiedy i jak najlepiej zrezygnować z podawania dziecku smoczka?

 

PAMIĘTAJCIE!

Każde dziecko jest inne! Nie ma jednej złotej recepty, która posłużyłaby wszystkim dzieciom. Jeśli macie wątpliwości – nie bójcie się pytać.

autor ilustracji – LUPS

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *