Jakie przedszkole wybrać? 50 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę

smoczek kiedy odstawić
Kiedy i jak zrezygnować z podawania dziecku smoczka? Wraz z gabinetem ERKA sprawdzamy: Czy psycholog i logopeda zdanie wspólne ma na temat?
17 lutego 2018
Jak rozpieścic dziecko, kilka wskazówek.
15 wskazówek jak rozpieścić dziecko
25 kwietnia 2018

Jakie przedszkole wybrać? 50 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę

Jak wybrac dobre przedszkole.

Przed rodzicami trudna decyzja – jakie wybrać przedszkole?

Które będzie najodpowiedniejsze dla mojego dziecka?

Najlepiej odwiedź przedszkola nad którymi się zastanawiasz, obejrzyj je, porozmawiaj z pracownikami przedszkola, zapytaj dyrekcję o rzeczy, które Cię interesują lub budzą Twój niepokój.

 

Podpowiadam, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze przedszkola.


Lokalizacja

1. jakie jest położenie przedszkola, czy jest cisza, zieleń i świeże powietrze

2. czy przedszkole znajduje się blisko, czy też daleko od miejsca zamieszkania lub pracy rodziców

 

Godziny otwarcia

3. w jakich godzinach przedszkole jest otwarte

 

Bezpieczeństwo

4. zabezpieczenie drzwi wejściowych/wyjściowych

5. monitoring, domofon

6. jakość zabawek

7. jakość przedszkolnego wyposażenia

8. zamykane pomieszczenia gospodarcze

9. szatnie

10. korytarze

11. łazienki


Warunki lokalowe

12. sale przestronne i jasne, z naturalnym światłem i dobrą wentylacją

13. pomieszczenia powinny być dostosowane do potrzeb dzieci (odpowiednie meble i zabawki)

 

Toaleta i higiena

14. dostosowana do potrzeb dzieci – by dziecko mogło, bez przeszkód zaspokoić potrzebę fizjologiczną

 

Plac zabaw/ogród przedszkolny/dwór

15. to miejsca gdzie dzieci powinny spędzać ok. 1 godziny dziennie

16. niektóre przedszkola nie posiadają swojego placu zabaw i korzystają z osiedlowych placów zabaw

17. jak często i na jak długo dzieci wychodzą na dwór

18. czy plac zabaw jest bezpieczny, przyjazny i czysty

 

Opłaty

19. jaka jest miesięczna opłata za pobyt dziecka w przedszkolu i co ona zawiera

 

Oferta edukacyjna

20. podstawowy program przedszkola powinien być zatwierdzony przez MENiS

21. czy na ścianach wiszą prace dzieci – to świadczy o aktywności przedszkola

22. w jaki sposób i w jakich godzinach jest realizowana podstawa programowa

23. czy przedszkole realizuje własne programy autorskie

24. czy w przedszkolu będzie realizowana „zerówka”

 

Zajęcia dodatkowe

25. wybór różnych zajęć dodatkowych (plastyka, muzyka, języki, judo itp.)

26. czy są to zajęcia dodatkowo płatne

27. czy proponowane zajęcia będą atrakcyjne dla naszego dziecka

28. czy będą prowadzone przez profesjonalnie przygotowane do tego osoby

 

Uroczystości przedszkolne

29. czy w repertuarze przedszkola znajdą się takie uroczystości jak Dzień Matki i Ojca, Dzień Babci i Dziadka, bale, przedstawienia,
wyjścia do teatru, wycieczki do parku itp.

 

Rytm dnia

30. ważne jest, aby grupa funkcjonowała w ramach stałego rytmu dnia: czas na zabawę i edukację, spacery, posiłki oraz
odpoczynek

 

Drzemka

31. dobrze by był zaplanowany czas na odpoczynek

 

Grupa

32. jak liczna jest grupa

33. czy dzieci w grupie są rówieśnikami, czy łączone są młodsze ze starszymi

34. czy jeden nauczyciel prowadzi daną grupę przez cały okres przedszkolny, czy też co roku się zmienia

 

Jedzenie

35. warto zapoznać się z przykładowym jadłospisem oferowanym przez przedszkole

36. czy przedszkole uwzględnia specjalne potrzeby żywieniowe dzieci (np. dla alergików)

37. czy jest stały dostęp do wody dla dzieci

38. czy jadłospis układa dietetyk

39. czy przedszkole ma swoją kuchnię czy korzysta z cateringu

 

Pracownicy przedszkola

W przedszkolu, prócz nauczycieli, pracują jeszcze dyrektorzy, sprzątaczki, panie z kuchni, nauczyciele języków, logopedzi, psycholodzy oraz inne osoby prowadzące dodatkowe zajęcia.

40. czy są to osoby z pasją, lubiące dzieci, pogodne, kompetentne i wykwalifikowane

 

Kontakty z rodzicami

41. jakie są zasady kontaktów pracowników przedszkola z rodzicami

42. jak często odbywają się zebrania

43. czy w przedszkolu rozmawia się z wychowawcą przy odbieraniu dziecka czy należy umówić się na spotkanie

 

Nauczycielka przedszkolna

44. powinna być ciepła, twórcza, wzbudzająca sympatię dzieci, wspierająca, a równocześnie stanowcza, stawiająca jasne
wymagania, dojrzała emocjonalnie.

45. powinna umieć rozwiązywać konflikty między dziećmi, wysłuchać obu stron i wspólnie znaleźć rozwiązania dobre dla każdej ze
stron

46. jakie ma kwalifikacje (czy ma wykształcenie wyższe oraz ukończone różne dodatkowe kursy, czy ma doświadczenie
zawodowe)

47. nie powinien unikać kontaktów z rodzicami

 

Przygotowanie do przedszkola i adaptacja

48. czy oferuje zajęcia przygotowujące do pójścia do przedszkola

49. czy umożliwia najmłodszym dzieciom adaptację

 

Pierwsze wrażenie

50. warto je uwzględnić przy podejmowaniu ostatecznej decyzji

Powodzenia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *